länkar köpa seo

Länkar inom SEO – köpa eller få?

Hur ska man egentligen tänka när det kommer till länkar som en del av SEO? Vi på CK Webb reder ut.

Länkar från andra webbplatser är sedan länge känt som en av dom viktigaste aspekterna för att ranka högre i sökmotorerna inom sökmotoroptimering – men hur ska man gå tillväga för att få länkar som för att boosta ens SEO? Finns det några sätt som är rätt, och några som är fel? Finns det bra och dåliga länkar, och vad skiljer i så fall en bra länk ifrån en dålig länk? Detta ska vi reda ut i denna artikel.

En länk är en röst på din webbplats

I Googles ögon så är en länk från en webbplats till en annan webbplats en röst på den webbplats som får länken skickad till sig. Logiken är i det stora hela ganska simpel – ju fler länkar till din sajt du har – ju fler röster har du fått på din sajt i Googles ögon, och ju högre kommer du med tiden att ranka i det organiska sökresultatet. Det kan låta simpelt, men det finns många fallgropar som allt för många – något för envisa – aktörer gått ned sig rejält i och blivit hårt straffade i det organiska sökresultatet.

Det är nämligen inte helt så enkelt att man surfar in hos ett länknätverk och beställer 3000 länkar från Kina. Det kan man i och för sig göra om man vill – men resultatet kommer bli helt annat än det man hoppats på. Google är nämligen inte dummare än att dom kan skilja en äkta länk från en oäkta länk. Om din webbplats som på ett naturligt sätt fått 50 länkar under ett års tid plötsligt får tusentals nya länkar under en vecka så kommer Google med allra största säkerhet få nys om detta och dels markera länkarna som inaktuella – men även straffa dig och din webbplats och göra så att du syns betydligt mindre i sökresultatet.

Bra innehåll skapar länkar till din webbplats

Bra innehåll, text, content och copywriting från riktigt bra skribenter eller från er själva är det som långsiktigt kommer ge dig bra och naturliga länkar. Om bra innehåll om ett relevant ämne skapas så kommer det sannolikt att snappas upp av andra bloggar, webbplatser eller till och med nyhetskanaler som referens till någonting som dom skriver eller rapporterar om. Det är också betydligt mer sannolikt att riktigt bra innehåll som det lagts ned en hel del kärlek på delas i sociala medier och sprids på det sättet. Även om delningar i sociala medier inte ger länkar i sig så kan det driva trafik och på längre sikt generera länkar om andra webbplatser nås av delningen exempelvis.

Bra länkar och dåliga länkar?

När man pratar om bra och dåliga länkar inom SEO så finns det flera olika mätverktyg man kan använda sig av. Ett av dom vanligaste verktygen är Ahrefs som är duktiga på att bedöma länkar och dess länkkraft som en länk från webbplats X ger till webbplats Y. Det är dock inte enbart Ahrefs som används i branschen, utan det finns flera andra verktyg och inte minst begrepp.

Dom mest förekommande parametrar som används för att mäta styrkan av en extern länk till din webbplats är bland annat DR (kort för Domain Rating), UR (kort för URL Rating), TF (kort för Trust Flow), CF (kort för Citation Flow) och sist men inte minst DA som är kort för Domain Authority.

CK Webb som SEO-byrå är har jobbat med offpage-optimering och externa länkar till webbplatser i många år och vi kan med trygghet i rösten säga att vi är riktigt duktiga på externa länkar. Så, om du vill ha hjälp med att hitta relevanta länkar till din webbplats genom antingen aktivt uppsökande eller genom att skapa riktigt bra innehåll så ska du inte tveka att höra av dig till oss.

Dom olika länkattributen spelar roll

Inom sökmotoroptimering och länkar så talas det mycket om olika typer av länk-attribut. Det allra vanligaste attributet är ”do-follow” och ser ut enligt nedan i form av kod.

a href="https://www.dinwebbplats.se/mina-tips-om-inredning" rel="dofollow">

Det attribut du som webbplatsägare gärna ska hålla dig ifrån när du äntligen får in dom där välförtjänta länkarna till den webbplats är attributet ”no-follow” som till skillnad från ”do-follow” inte ger någon länkkraft till din webbplats. Länken ur SEO-synpunkt blir alltså utan egentligt värde och Google ser det inte som en rekommendation till din webbplats – och webbplatsen som länkar till dig delar inte med sig av dennes auktoritet till din webbplats. Hur ett ”no-follow”-attribut ser ut kan du se nedanför.

a href="https://www.dinwebbplats.se/mina-tips-om-inredning" rel="nofollow">

Detta är dock inte dom enda länkattributen längre – även om dom länge var dom två dominerade. Sedan Nofollow-länkarna introducerades för snart 15 år sedan så har alltså fler attribut tillkommit som kan komma att spela en stor roll under framtiden. Nu finns även dessa länkattribut som är bra att känna till:

rel=”sponsored” - Detta nya attribut är tänkt att användas för att berätta vilka länkar som är gjorda i något typ av partnerskap, sponsorskap eller som skett mot betalning.

rel=”ugc” - Detta nya attribut är tänkt att användas för länkar som skapats av andra användare. ”ugc” står för ”user generated content” och kommer bland annat användas för länkar som går att finna i kommentarsfältet på diverse bloggar och forum.


Carl Kling
SEO-konsult @ CK Webb