optimera bilder alt tag

SEO-optimera dina bilder

Så SEO-optimerar du dina bilder och använder bilder till din fördel.

Om du likt många andra webbplatser på internet har bilder eller annan media på din webbplats så är det ett måste att SEO-optimera dessa för att få ut så mycket som möjligt av bilderna. Google förstår primärt text, men värdesätter även detaljerade bilder för att förstå vilket typ av innehåll respektive sida har. I denna guide visar vi dig hur du ska SEO-optimera bilderna på din webbplats.

Ge bilderna relevanta namn

Det tillhör inte ovanligheterna att vi hos våra kunder finner bilder som heter allt från ”IMG_20022.png” till ”chrome_downloads_x40_343448.jpg”. Detta är inga bra namn att ha på bilderna på din webbplats. Om bilden ligger på en landningssida som handlar om billiga röda cyklar så kan du med fördel döpa bilden på denna landningssida till ”billig-rod-cykel.jpg” istället för ett namn som inte har någon koppling till bilden. Tänk även på att hålla bildernas namn så korta och innehållsfulla som möjligt.

Det ligger alltså på ditt bord att vara så tydlig som möjligt mot sökmotorerna genom att beskriva vad media på din webbplats är – och varför det är relevant. Ta dig alltid tiden att namnge dina bilder för att få ut så mycket som möjligt av din SEO-optimering.

img src=”images/billig-rod-cykel.jpg”

Använd dig av alt-taggen

Alt-taggen finns av en anledning – och som webbplatsägare borde du använda den. Om du använder alt-taggen på ungefär samma sätt som du gör när du namnger bilderna i enlighet med vårt första tips så kommer du att ytterligare hjälpa sökmotorerna att förstå vad bilden innehåller, och vad landningssidan fokuserar på. Du kan alltså sätta ”billig röd cykel” som alt-tagg på bilden som du döpte till ”billig-rod-cykel.jpg”.

Tänk på att hålla alt-texterna korta och koncisa. Dom får gärna innehålla fler sökord än just det specifika sökord som du vill att landningssidan ska fokusera på – men att det samtidigt hålls kärnfullt. Antalet max-texten för alt-texter brukar man säga är 125 tecken. Det är egentligen ingenting som är skrivet i sten, men det kan vara en bra referenspunkt att ha i åtanke vid SEO-optimering av bilder för din webbplats.

img src=”images/billig-rod-cykel.jpg” alt=”billig röd cykel”

Tänk på bildernas storlek

En god rekommendation i din optimering av bilder är att hålla bildernas storlek så liten som möjligt. En av dom viktigare faktorerna som avgör hur bra din webbplats rankar på olika sökord är hur lång tid det tar att ladda hemsidan (vilket du kan testa genom PageSpeed Insights här). Ju större bilder du har som Google och användarens enhet behöver ladda in – ju långsammare kommer din webbplats anses vara. En riktlinje vi gillar att hålla oss efter är att inte ha bilder som tar mer än 250kb på respektive landningssida, men vid större och mer högkvalitativa webbplatser eller landningssidor går det givetvis att göra ett undantag för detta.

SEO-optimering av bilder är bra – men inte allt

Trots denna guide kring hur du SEO-optimerar dina bilder för din webbplats så vill vi vara tydliga med att optimering av just bilder inte är allt för att ranka på dom sökorden du som webbplatsägare vill. Det handlar om så mycket mer som faktiskt inte alls har med exempelvis bilder att göra. Se till att anlita några som kan skriva bra copytexter och optimera din webbplats både on-page och off-page – vilket vi på SEO-byrån CK Webb är experter på. Vi hjälper dig gärna med din sökmotoroptimering vare sig du bedriver en e-handel, hemsida för lokala tjänster eller bara en landningssida som behöver få in mer organisk trafik.


Carl Kling
SEO-konsult @ CK Webb