skriva seo texter

Så skriver du bra SEO-texter

Så skriver du riktigt bra SEO-texter som rankar och engagerar läsaren.

Driver du en verksamhet som har någon typ av närvaro på internet och fortfarande är osäker på varför du egentligen ska investera tid och resurser på att skriva bra SEO-texter och jobba med SEO i dina digitala strategier? Låt oss göra slag i saken och en gång för alla berätta varför du ska lägga tid på att skriva bra SEO-texter och jobba med SEO om du har en digital närvaro – och kanske viktigast av allt – en webbplats som kan ta emot träffar på relevanta sökord i det organiska sökresultatet.

Vad är en bra SEO-text?

En bra SEO-text svarar på sökarens fråga. Så enkelt är det i grund botten att skriva riktigt bra innehåll som engagerar samtidigt som det löser sökarens problem eller besvarar dennes frågeställning. En bra SEO-text tycker vi är sammanfattande – men samtidigt utvecklande. Det betyder att läsaren snabbt och enkelt kan få svar på den huvudsakliga frågan, men samtidigt kan fördjupa sig i ämnet om läsaren har några kompletterande frågor. Detta kan antingen göras på samma sida om besökaren kommit till genom det organiska sökresultatet – eller så kan du slussa besökaren vidare till en annan intern sida som fortsätter diskutera frågeställningen som besökaren har eller kan tänkas ha.


12 tips för att skriva bra SEO-texter

1. Fokusera på sökarens fråga

Detta är den viktigaste nyckeln när det kommer till att skriva SEO-texter. Det är lätt att hamna i egna tankar kring vad du skulle vilja läsa – eller att du helt enkelt hamnar i en sits där gång på gång nämner det sökordet som du vill ranka högt på. Det kallas för keyword stuffing, och är någonting som du i allra högsta grad vill undvika. Google älskar text, men hatar webbplatser som försöker manipulera deras kärlek till riktigt bra innehåll. Fokusera istället på sökarens fråga och besvara den så tydligt det går. Det kommer du att vinna på i sökresultaten.

2. Föreställ dig att du är sökaren

Det är ofta lätt att så detaljerat som möjligt försöka beskriva ett företags tjänster eller varför produkten är så bra att besökaren bara måste köpa den. Det är dock viktigt att inte glömma att texterna som skrivs inte bara ska vara säljande på det sättet att sökaren vill handla – utan även för att bygga ett stabilt förtroende. Besökaren väntar sig inte bara att webbplatsens produkt eller tjänster är av god kvalité, utan också att webbplatsen besvarar sökarens direkta fråga.

3. Fokusera på ett sökord

Försök att inte hamna i ett ”mind-set” där du tänker att ”Äsch, jag kan likaväl försöka ranka på detta sökord också”. Sökaren och inte minst sökmotorerna gillar tydlighet. Fokusera en text på ett visst sökord, och en annan text på ett annat sökord. Försök hellre separera bra innehåll genom att hålla det kort och koncist, istället för att försöka använda en och samma sida till tiotals olika sökord.

4. Fånga sökaren

Så – du kan nu grunderna för att skriva bra SEO-texter. Men hur får du sökaren att inte bara notera ett svar på dess fråga och sedan lämna din webbplats? Du fångar sökaren. Det finns alltid två sidor av varje mynt – även när det kommer till information om en viss fråga. Belys flera faktorer eller möjlighet till fördjupning i sökfrågan som läsaren sökte på för att få sökaren att stanna på just din webbplats för att hitta mer information om samma ämne.

5. Välj en relevant rubrik

Man brukar säga att man har 3-5 sekunder på sig att göra ett bra första intryck. I sökresultaten är antalet sekunder betydligt färre än så. Du behöver alltså inte bara skriva riktigt bra SEO-texter på webbplatsen i sig – utan du behöver även, när besökaren tagit sig till din webbplats, ha en fångande och relevant rubrik. Lägg gärna både tid och kärlek på att hitta en bra rubrik till dina texter. Det är en stor del av lösningen.

6. Välj rätt titel

Det första som besökaren ser innan denne överhuvudtaget kommit in på din webbplats är ditt val av titel. Om vi var tydliga med att vikten av rätt första rubrik är viktigt så vill vi här vara ännu tydligare: Bäst titel har bäst chans för att fånga sökarens uppmärksamhet.

7. Använd dig av underrubriker

En bra första rubrik är en bra början, men om resten av innehållet enbart är en löpande brödtext på tusentals ord så kommer ingen varken ha orken eller energin att hänga med i dina resonemang. Gör det lätt för läsaren att kunna navigera på webbplatsen och dess innehåll istället för att bara fokusera på antalet ord eller SEO-textens kvalité. Försök alltså att få struktur på innehållet som gör det lätt att läsa.

8. Försök utforska ämnet så brett som möjligt

I denna text vill vi lära dig att skriva riktigt bra SEO-texter. Men vi nöjer oss inte riktigt där. Vi kommer även – längre ned i denna text – berätta varför bra SEO-texter är det vinnande konceptet, och vad en bra SEO-text faktiskt är. Därtill kommer vi ge fler tips till hur du som e-handlare, lokal aktör eller bara webbplats kan göra för att effektivisera och skala upp ditt skapande av riktigt bra innehåll genom att anställa en SEO-byrå som har koll på hur man skriver bra SEO-texter.

9. Överväg hur du utformar meta-description

Utöver titeln på webbplatsen så får besökaren även ta del av någonting som kallas för Meta-description. En Meta-description är ditt svar på beskrivningen av innehållet som finns på den sidan som sökaren ser i sökresultatet. I beskrivningen vill du självklart få med sökordet som din text fokuserar på (likaså i titeln) – men även på ett fyndigt men subtilt sätt bjuda in sökaren till att läsa mer om frågan på din webbplats.

10. Fyll på med mer intressant innehåll

Du är snart klar. Du är snart ditt företags bästa SEO-skribent. Men inte riktigt ännu. Först vill vi att du scrollar ned på denna sida och läser mer intressant innehåll om att skriva bra SEO-texter. Exakt samma sak bör du som vill skriva bra innehåll göra på din egen webbplats. Nedan följer några konkreta exempel på hur du kan fylla på med mer intressant innehåll när du skriver texter till din webbplats för att förbättra din SEO:

  • Fördjupa dig i ämnet.
  • Referera till andra texter på din webbplats som beskriver ämnet mer i detalj.
  • Dela med dig av siffror, statistik och grafer som beskriver svaret på besökarens fråga – eller eventuella motfrågor.
  • Bjud in till fördjupning eller dialog genom ett kommentarsfält.

11. Gör det enkelt att följa texten

Få en tydlig struktur på innehållet som du skapar i dina oslagbara SEO-texter genom bilder, filmer, grafer eller ljudklipp. Delar av dessa typer av innehåller kommer inte gynna dig i din SEO på samma sätt som exempelvis länkar gör inom SEO – men det kan underlätta för att få besökaren att stanna på din webbplats längre, vilket är en av många faktorer inom sökmotoroptimering.

12. En sista gång – content is king

Vi tror att du förstått, men vi tar ändå tiden att upprepa det en sista gång. Content är den vinnande faktorn inom SEO. Skriv riktigt bra innehåll eller anställ en SEO-byrå som kan göra det åt dig. Vi lovar att du inte kommer ångra dig.


SEO-texter

Över 55 miljoner googlingar om dagen i Sverige

Varje dag görs det över 55 miljoner googlingar (alltså sökningar på Google) av svenskarna. Det finns alltså över 55 miljoner anledningar att skriva bra SEO-texter. Är samtliga 55 miljoner sökningar som sker varje dag relevanta för dig och dina affärer? Självklart inte. Men ponera att ynka 100 av dessa dagliga sökningar är relevanta för dig – då är det 100 kunder som du potentiellt går miste av om du inte jobbar med SEO i din dagliga digitala närvaro.

Slutligen - anställ SEO-skribenter om du tvekar

Tvekar du på din egen eller dina anställdas förmåga att skriva SEO-texter som dels besvarar sökarens fråga – och samtidigt engagerar läsaren för att få denne att stanna på din webbplats? Oroa dig inte. Det finns SEO-byråer såsom vi på CK Webb som råkar vara experter på att skapa riktigt bra innehåll som göra både och. Vi vill nämligen tro att det finns en anledning att du tagit dig till så här långt ned i vårt svar på frågan hur man skriver bra SEO-texter.

Tveka inte att ta kontakt med oss på info@ckwebb.se så garanterar vi att vi återkommer inom 24 timmar.


Carl Kling
SEO-konsult @ CK Webb