sökmotoroptimering seo

Sökmotoroptimering (SEO) – få fler kunder

Höga positioner i Google sker inte av en slump.

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är tekniken och kunskapen att veta vilka åtgärder som behöver göras för att hemsidor ska ranka högt i Google. Vi på CK Webb har den kunskapen av den enkla anledningen att vi själv har byggt hemsidor sedan 2013 och noggrant studerat vad som är dom allra viktigaste parametrarna när det kommer till sökmotoroptimering. Fram till och med 2019 har vi hållit denna kunskap för oss själva – tills vi nu bestämt oss för att hjälpa andra aktörer som vill bemästra SEO.

Sökmotoroptimering omfattar många parametrar. Innehåll, relevans, interna länkar, rubriksättning, omnämnde av sökord, externa länkar och media är bara några av hundratals parametrar som påverkar huruvida du rankar på sida 1 eller 5 på dina utvalda sökord. Sökmotoroptimering är en central del av många verksamheter som helt eller delvis har en digital närvaro med en hemsida som grund att stå på. Oavsett om du bedriver en städfirma i Nynäshamn eller en internationell e-handel så är SEO definitivt någonting att grotta ned sig i – och ta hjälp i dom fall där man känner att tiden inte riktigt räcker till eller då kunskapen helt enkelt brister.

Vi på CK Webb erbjuder kvalitativ och resultatorienterad sökmotoroptimering utifrån primärt tre olika upplägg. Vid bredare förfrågningar går givetvis varje individuellt upplägg nedanför att anpassa för just din verksamhet.

SEO - Bas

4.500 kronor ex moms per månad

10 sökord
Sökordsanalys
Konkurrensanalys med estimerat resultat
On-page optimering
Enklare off-page optimering

SEO - Standard

7.500 kronor ex moms per månad

20 sökord
Sökordanalys
Konkurrensanalys med estimerat resultat
On-page optimering
Gedigen off-page optimering med landningssidor och externa länkar

SEO - Komplett

12.000 kronor ex moms per månad

50 sökord
Sökordsanalys
Konkurrensanalys med estimerat resultat
On-page optimering
Fullständig off-page optimering med unika landningssidor och löpande arbete med externa länkar

Vad är viktigt inom sökmotoroptimering?

Det finns, som vi tidigare varit inne på, över hundra parametrar som är centralt för att lyckas inom sökmotoroptimering. Vi har under många år, i egen regi, testat dom allra flesta metoder som stundvis fungerat bra för att ranka bättre i Google, och som stundvis varit bortslösad tid. Man brukar i branschen tala om tre centrala punkter som är det allra viktigaste när det kommer till en riktigt bra sökmotoroptimerad hemsida – innehåll, on-page-optimering och externa länkar. Det är naturligtvis helt sant, men det är väldigt viktigt att inte glömma bort dom övriga parametrarna som avgör huruvida du kommer plocka dom positioner i det organiska sökresultatet eller inte.

Hur lång tid tar sökmotoroptimering?

Google och sökmotoroptimering är ett väldigt långsiktigt projekt. När det kommer till mindre konkurrensutsatta sökord kan vi ofta leverera tydliga resultat och toppositioner inom 1 – 3 månader, medan en tidshorisont om 6 – 9 månader kan vara mer realistiskt vid mer konkurrensutsatta sökord med höga sökvolymer och en hög auktoritet i konkurrensen. Vi är tydliga med att vi aldrig utlovar guld och gröna skogar. Vi sätter tillsammans med våra kunder tydliga mål och riktlinjer som vi som byrå alltid garanterar att vi efterföljer. Vi har utarbetade strategier som fungerat på över 100 webbplatser genom åren, och anpassar oss alltid efter som senaste uppdateringarna som Google skickar ut i branschen. Det är vanligt att man som byrå, inte minst inom sökmotoroptimering, sätter långa avtal med besvärliga uppsägningstider och inte ger sig när kunder är missnöjda. Vi vill förändra på detta. Därför har vi inte en dags längre uppsägningstid än din prenumeration på Spotify, och inga jobbiga klausuler – av den enkla anledningen att vi alltid levererar resultat. Levererar vi mot förmodan inte det önskade resultatet så garanterar vi att det är vi som säger upp avtalet.

Välj en samarbetspartner som kan sökmotoroptimering så till den milda grad att din samarbetspartner plockat toppositioner på några av Sveriges svåraste sökord inom finans och ekonomi. Välj CK Webb som din SEO-byrå.

Hur jobbar CK Webb med sökmotoroptimering?

Vi har en fast process för att säkerställa att vi kan sätta rimliga mål tillsammans med våra kunder – nya som gamla. Detta för att säkerställa att dom timmarna vi lägger ner i startskedet av sökmotoroptimeringen av våra annonsörers sajter ger den effekt som behövs för att högre positioner i sökmotorerna ska intas.

  1. Sökordsanalys
  2. Det första steget i våra SEO-paket är att göra en sökordsanalys. Om det var vi som kontaktade dig och ditt företag och inte du som kontaktade oss så har vi med stor sannolikhet redan gjort detta – varpå kontakten. En sökordsanalys är ett sätt att ta reda på hur företagets organiska positioner ser ut i dagsläget för att kunna göra en bedömning på vilka sökord som är relevanta och vilka short- eller longtail-sökord som sajten bör optimeras mot.

  3. Konkurrensanalys inklusive estimerat resultat och tidsram
  4. Det andra steget i våra SEO-paket är att ta reda på hur konkurrensen ser ut för dom sökord som är viktiga för dig och din hemsida. Är det lokala sökord eller nationella? Hur ser domänerna ut som i dagsläget rankar över dig på dom angivna sökorden? Hur mycket tid behöver läggas på onsite-optimering kontra offsite-optimering? Alla dessa frågor besvarar vi när vi gör vi konkurrensanalys och skickar ett förslag till dig som webbplatsägare, tillsammans med ett estimerat resultat utifrån den tidsram vi föreslår. Våra estimerade resultat och tidsramar utgår alltid från tidigare erfarenhet för att vara så nära realiteten som möjligt.

  5. Onsite-optimering
  6. Grunden i sökmotoroptimering – onsite-optimering – är vårt självklara tredje steg. Här kommer den allra bredaste kunskapen hos CK Webb in. Ni som företag bestämmer själva om ni vill att vi på CK Webb utför dom föreslagna förändringarna eller om ni vill göra dom själva – men alldeles oavsett så är ofta förslaget på åtgärder centralt för att plocka högre positioner och för att få ut så mycket som möjligt av oss som SEO-byrå. Det är den grundläggande sajtstrukturen, optimeringen av sökord och teknik bakom varje hemsida som är en stor del i sökmotoroptimering – och även vår kärnkunskap.

  7. Offsite-optimering
  8. Offsite-optimering, eller som vi gillar alla kalla det: auktoritet. Google bedömer varje sajts popularitet och förtroende baserat på vilka typer av länkar som pekar till din sajt – kontra vilka länkar som pekar mot din konkurrenters hemsida. En länk till din hemsida är en röst på din hemsida – och vi råkar ha över 4.500 potentiella röster i vårt nätverk av sajter. Vi jobbar långsiktigt och strategiskt med vår outreach och garanterar alltid ett noggrant val av kanaler för detta. Faktum är att vi på CK Webb fått sajter att ranka etta på relevanta sökord i princip enbart tack vare strategisk offsite-optimering.

  9. Löpande uppföljning
  10. Hur presterar dom åtgärder vi gjort på din hemsida, både on-site och off-site? Levererar vi utifrån den tidsram vi satt upp? Vi rapporterar löpande, oftast månatligen, och bevakar alla förändringar som sker i Google i samband med vår sökmotoroptimering.

Fördelar med sökmotoroptimering genom CK Webb

Vi vet vad vi håller på med – och sätter tydliga mål med dig. Utifrån den sökordanalys som vi gör åt dig som företag så får du vara med och välja ut som ord som du vill att vi fokuserar vår SEO på. Vi har lång erfarenhet av både onpage- och offpage-optimering, och sätter alltid mål som vi är säkra på att vi kommer kunna nå. Tillsammans med den tidsram som vi skickar med vid starten i ett nytt samarbete så kan du följa utveckling månad för månad genom våra månadsrapporter.

Vi skippar allt vad långa avtal är. Vi ogillar klausuler, långa avtal och ännu längre uppsägningstider. Om du av någon anledning inte känner dig nöjd med dom insatser vi gjort för dig och din webbplats så är vi dom första att säga upp avtalet åt dig. Du som kund ska vara nöjd till varje pris. Du har all rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

Okej coolt. Så vilka resultat har ni fått när ni sökmotoroptimerat sajter förr?

Resultat av vår sökmotoroptimering

Vi har jobbat med sökmotoroptimering (SEO) i över 4 år. Allt började med att vi skapade egna hemsidor och bedrev dessa som så kallades affiliatesajter där vi slussade trafik till e-handlare, butiker och olika typer av tjänster. I mitten / slutet av 2019 valde vi dock att öppna portarna för att hjälpa andra aktörer på marknaden direkt – istället för att enbart bygga egna sajter – genom att starta en SEO byrå i Örebro. Detta då vi under lång tid har studerat vad inom sökmotoroptimering som fungerar, och vad som absolut inte fungerar.

Sökmotoroptimering SEO

SEO-Case: Karlstadflyttstäd.se

Utgångspunkt: En snabb hemsida med ytterst lite innehåll, svag domänprofil och en lång väg att gå för att få onpage-optimeringen på plats.

Åtgärder: Innehåll om drygt 5.000 ord skrevs, externa länkar kom på plats i samband med att även interna länkar optimerades. Onpage-optimering skedde direkt och uppdaterade löpande i enlighet med vår A/B-testning för sajtens SEO.

Resultat: Från sida 5 till plats 1 på sida 1 på relevant sökord.

SEO Resultat

SEO-Case: Frisk.info

Utgångspunkt: En lättnavigerad och snabb hemsida, dock utan värdefull onsite-optimering och svaga externa länkar.

Åtgärder: Onpage-optimering, externa länkar och nytt innehåll kom snabbt på plats. Auktoriteten hos Google byggdes snabbt upp tack vare att sajten blev mer omtalad, och sidor som tidigare mest legat flytande lång bak i sökresultatet prioriterades för att öka trafiken och försäljningen.

Resultat: Från sida 5 på relevant sökord till sida 1.