göra sökordsanalys

Sökordsanalys – så gör du analysen

Vi guidar dig i hur man gör en bra sökordsanalys som identifierar rätt sökord i Google.

Är du på gång att lära dig sökordsoptimering och är nu i stadiet där det är dags att sätta sig in i valet av sökord för att färdigställa en sökordanalys? Att göra en sökordanalys är i grund och botten ganska enkelt, men det är inte sällan dom som lägger ned mest kärlek på sin sökordsanalys som vinner. Sökordsanalys kan inte ensamt räknas som den enskilt viktigaste åtgärden inom sökmotoroptimering som koncept och marknadsföringsstrategi, men det är i allra högsta grad en central del inom SEO. Kombinera en gedigen och välarbetad sökordsanalys med analys av längre och mer detaljerade sökord (även kallat longtail-sökord) med en strukturerad och resultatorienterad onpage-optimering samt en trovärdig offpage-optimering så kommer du att vinna. Låt oss hjälpa dig att komma igång med en sökordsanalys som träffar rätt hos både Google och sökaren.

Vad är en sökordsanalys?

En sökordanalys är precis vad det låter som – en analys över vilka sökord man ska använda i skapandet av ens innehåll. Låt oss ta ett exempel. Om du bedriver en e-handel som säljer cyklar och ska skapa en kategorisida för sökordet cykelhjälmar så är det uppenbart att ordet cykelhjälmar med fördel får finnas i både titel, URL, meta-beskrivning och rubriker – men för framgångsrik sökmotoroptimering och det som ofta blir skiljelinjen mellan någon som halvhjärtat gjort en sökordsanalys och någon som verkligen lagt ned energin på analysen blir tydlig när det kommer till att identifiera hur kringliggande sökord på ett naturligt sätt kan implementeras i strategin för det huvudsakliga sökordet.

Identifiera kringliggande sökord i analysen

Låt oss fortsätta på exemplet ovan, att du bedriver en e-handel som säljer cyklar och nu ska göra en sökordanalys för kategorin cykelhjälmar. Vid en snabb sökning på Google kan vi se att följande sökord enkelt kan komplettera ditt huvudsakliga sökord:

”barn”, ”dam”, ”lag”, ”herr”, ”test”, ”bäst i test”

Du gör självklart helt rätt i att antigen tillämpa dessa sökord på kategorin cykelhjälmar – eller skapar enskilda URL:er för dom kringliggande sökorden. Alternativen som finns är alltså:

Dinhemsida.se/cykelhjalmar/barn
Dinhemsida.se/cykelhjalmar

Vilken strategi som är bäst beror ofta på sökvolymerna kring sökfrasen, och inte minst konkurrensen. I din sökordsanalys så ska du dock i ett första skede ta ställning till vilka sökord som ska prioriteras – och i ett senare skede avgöra viken sida dom ska finnas på.

Sökordsanalys Google

Det finns flera sökord att analysera

Att göra en rejäl sökordsanalys som blir framgångsrik på lång sikt innebär inte bara att öppna upp Google och skriva in ditt sökord följt av ett mellanslag. Det finns flera sökord utöver dom 10 vanligaste som är lätta att identifiera – genom att du föreställer dig att du är kunden. Om vi fortsätter på idén om cykelbutiken som vill sälja mer cykelhjälmar genom Google så kan man enkelt följa upp det ursprungliga sökordet med andra sökfraser.

”cykelhjälmar med…” ger tecken på sökfraser såsom ”lampa”, ”lyse”, ”reflex” och ”hakskydd”.
”cykelhjälm som…” ger tecken på sökfraser såsom ”lekhjälm”, ”blåser upp sig”, ”inte förstör frisyren”.
Sökanalys

Sammanfattningsvis – så gör du en bra sökordanalys

Kontentan av att göra en bra sökordanalys är alltså att du som skapare av innehållet på sajten och onpage-optimeringen bör ta hänsyn till det naturliga sökbeteendet. Föreställ dig att du är kunden och vilken information du kan tänkas ha som är kringliggande till dom huvudsakliga sökorden för att få så mycket trafik som möjligt.

Vi hjälper till med analysen och allt omkring

Om ni som verksamhet inte har tid, kompetens eller helt enkelt möjlighet att dels genomföra en sökordanalys eller sökoptimering i sin helhet så hjälper vi på CK Webb gärna till. CK Webb är en SEO-byrå med mångårig erfarenhet av allt från just sökordsanalys till onpage-optimering och offpage-optimering såväl som skapande av innehåll som är både säljande och trovärdigt.



Carl Kling
SEO-konsult @ CK Webb