verktyg inom seo

7 bra verktyg inom SEO

SEO-bloggen hos CK Webb rekommenderar 7 riktigt bra verktyg för dig som jobbar med SEO.

Inom SEO finns det flera verktyg som kan vara användbara oavsett om man som oss är en SEO-byrå, eller om man arbetar med SEO som privatperson eller som företag. I detta inlägg tänkte vi rekommendera några olika verktyg för SEO som vi använder på daglig basis och som hjälper oss att hjälpa kunder att ta sig till nya nivåer i det organiska sökresultatet i sökmotorerna. Vissa verktyg är helt kostnadsfria, medan andra kostar en slant antingen månatligen, årsvis eller som en engångsdebitering. Alldeles oavsett är programmen / verktygen frekvent använt av oss på CK Webb och andra aktörer inom sökmotoroptimering.

Google Search Console - gratis

Google Search Console beskrivs ofta som grunden och basen för att hålla koll på vilka resultat själva optimeringen av din webbplats faktiskt genererar. Google Search Console har flera smarta egenskaper – du kan bland annat:

  1. Se hur många och vilka sökningar du syns i dagligen.
  2. Se hur många klick och vilka sökord som generar klick på daglig basis.
  3. Se och analysera länkar som är inkommande till din webbplats.
  4. Lägga in webbplatskarta och undersöka fel (som kan påverka din SEO) på din webbplats.

Google Search Console fungerar alltså som ett ganska heltäckande verktyg för dig som håller med SEO. Det är ett måste för alla med en webbplats, tycker vi!

Google Analytics - gratis

Google Analytics är nog ingen nyhet för någon som drivit en webbplats i mer än någon månad – men ack så viktigt att poängtera trots detta. Genom Google Analytics kan du hålla koll på all trafik som din tar emot – både genom organiska sökord och genom övrig trafik genom exempelvis sociala medier eller genom hänvisningar från andra sajter.

PageSpeed Insights – gratis

En av flera viktiga rankningsfaktorer inom SEO åren 2019 och 2020 är inte minst att ha en snabb och responsiv hemsida. Din hemsidas hastighet påverkar till viss del hur bra du kommer ranka i sökmotorerna, och även huruvida din hemsida är mobilanpassad eller inte. Här kommer gratisverktyget från Google in – PageSpeed Insights. Med detta verktyg kan du enkelt ange din webbplats URL och sedan få ett betyg på hur snabb hemsidan är – tillsammans med eventuella åtgärder som behöver göras om betyget inte riktigt håller måttet. Det positivt med detta mätverktyg – till skillnad från dom två SEO-verktyg som beskrivs nedanför – är att detta verktyg är helägt av Google själva, vilket är den primära kanalen man snackar om när det kommer till just SEO.

Ahrefs och Moz – från 99 dollar / månad

Ahrefs och Moz är två av dom mest populära verktygen för att mäta och analysera värdet av domäner och länkar. Både Moz och Ahrefs finns om gratismodeller, men dom kraftigt förenklade. Om du vill få tillgång till verktygens fulla potential gäller det att sätta upp en prenumeration. Båda verktygen startar på 99 dollar per månad. Ahrefs slogan sammanfattar egentligen användningsområdet ganska väl.

”Ahrefs lär dig varför dina konkurrenter rankar så högt och vad du behöver göra för att ranka bättre än dom”.

Ett kostnadsfritt alternativ och komplement till både Ahrefs och Moz är Domainstats som sammanställer statistik från både Ahrefs och Moz – helt kostnadsfritt. Det finns dock vissa begränsningar med Domainstats om du vill använda den kostnadsfria varianten. Bland annat får du bara tillgång till att analysera 10 domäner per vecka utan konto och 30 domäner per vecka med konto.

SE Ranking eller motsvarande verktyg

SE Ranking är ett av flera verktyg som hjälper dig att hålla koll på dina positioner i det organiska sökresultatet över tid. Du kan sätta en spårning på specifika sökord och se hur dom rör sig dag för dag och få en överblick över hur din webbplats presterar över tid. SE Ranking specifikt kostar från 18.9 dollar per månad – men det finns många verktyg där ute som fyller en identisk funktion, så beroende på hur många webbplatser man har i sin ägo och hur många sökord man vill hålla en spårning på så går det möjligen att hitta ett kostnadsfritt verktyg som kan ersätta betalningsmodellen.


Carl Kling
SEO-konsult @ CK Webb